Black Friday, dan velikih popusta i rasprodaja, ponovno je tu! Dok nas osvaja šoping manija, važno je ne zaboraviti na opasnosti: impulzivna potrošnja i internetske prevare mogle bi lako pokvariti dojam “savršene kupovine”.
Što je Black Friday i kako je postao globalni fenomen
Black Friday potječe iz SAD-a, iz 1950-ih, kada je policija u Philadelphiji koristila taj izraz za kaos i gužve koje bi uslijedile dan nakon Dana zahvalnosti. S vremenom se transformirao u dan velikih rasprodaja i početak blagdanske sezone kupovine. U SAD-u su popusti ponekad doista ekstremni, i idu i do nevjerojatnih 90 posto. Američki koncept već je zauzeo svoje mjesto i kod nas, doduše, s manjim popustima.
Tijekom ovog pomalo “ludog” razdoblja, od Black Fridaya pa sve do Božića kupci u želji da sve stignu, ponekad zaboravljaju na sve korake provjere web stranica s kojih kupuju, a koje inače u normalno doba godine svakako naprave. Upravo zato, povećava se rizik od internetskih prevara. Lažne web-trgovine, phishing stranice i kampanje koje obećavaju nevjerojatne popuste ciljaju upravo one koji samo žele kupiti i nemaju vremena za provjere.
Lažne stranice
Kako bi znali prepoznati potencijalno lažne stranice, neprestano se moramo educirati o prevarama u internetskom okruženju.
Kreatori Mood Media tima zato svoja iskustva u internetskoj komunikaciji i korištenju digitalnih alata dijele sa učenicima u osnovnim školama u sklopu projekta Gen Z Akademija powered by A1, a koji se provodi u suradnji s Centrom za sigurniji internet i brendom essence.

Njihova uloga kao ambasadora odgovornog ponašanja na internetu jest da prenesu situacije koje su i sami doživjeli s obzirom na to da veći dio svog vremena provode na mrežama, privatno, ali i poslovno. Svi su prošli školu odgovornog influencanja, a s učenicima u školama diljem Hrvatske pričaju o važnim temama poput cyberbullyinga, sextinga i sextortiona, phishinga itd. Ovog puta kreatori Vedran Kantar, Andrea Pacadi i Mirsad Kadić posjetili zagrebačku OŠ Borovje, a u OŠ Zorke Sever u Popovači bili su Marco Cuccurin, Leon i Monika Žilavi.

Fun fact - u OŠ Borovje išao je Mirsad, pa je njemu trema ovaj put bila mrvicu veća, ali ostao je pribran jer važne su poruke koje je morao prenijeti mladima zajedno s kolegama.
„Imam hrpu frendica i frendova koji kupuju online, a pogotovo ako nalete na savršen popust. Ipak, jednoj mojoj poznanici na Instagramu je iskočila reklama za tenisice koje je već dugo željela, po cijeni koja je bila predobra da bi bila istinita. Stranica je izgledala kao prava, imala je čak i lažne recenzije. Bez puno razmišljanja, ona je upisala podatke svoje kartice. Par dana kasnije stigla joj je obavijest iz banke da su s njenog računa skinuti novci za kupnje koje nikad nije napravila. Tenisice nikada nisu stigle, a karticu je morala blokirati“, dijeli svoje iskustvo Vedran Kantar.
Iz ovog primjera svi trebamo izvući poruku da svaku on line trgovinu duplo provjerimo, vidimo koja je prava i službena web stranica, ima li recenzija, poznajemo li nekoga tko je na istoj nešto kupio.


Centar za sigurniji internet u ovim situacijama daje najbolji mogući savjet: „Lažne online trgovine često izgledaju vrlo uvjerljivo, ali njihov cilj je samo pokupiti vaše podatke. Ako cijena izgleda predobro da bi bila istinita, vjerojatno i jest.“
Učenici su naravno sve ove savjete upijali jer tema im je jako poznata. Oglasi im iskaču svaki dan na društvenim mrežama i znaju da trebaju klikati s oprezom na njih.

Dok trgovci i kupci igraju igru popusta, vrlo je važno da potrošači ostanu svjesni rizika internetskih prijevara i ne dopuste da marketinški hype nadvlada zdrav razum. U trenucima kada su svi usmjereni na “najbolje ponude godine”, upravo oprez može biti vaš najbolji saveznik.

Kako bi u svakom trenutku mogli provjeriti svoje znanje o digitalnim trendovima brend essence je pripremio interaktivne kvizove Znaš? Ili ipak ne? Rješavanjem kvizova bolje se upoznajete s trendovima i lakše ćete prepoznati potencijalnu opasnost.






